U nas zima, być może nie tak sroga jak chcieliby chociażby narciarze, ale to wciąż zima. Wiadomo, że najlepiej spędzić ją w ciepłych krajach, np. w Egipcie. Dziś dzięki firmie Rebel.pl jest to możliwe, a mianowicie dzięki grze planszowej Teby, którą miałem przyjemność ograć razem z moją przyjaciółką o bardzo niecodziennym imieniu – Gracją, której serdecznie dziękuję za pomoc. Dziękuję też wspomnianej firmie Rebel za udostępnienie tej ciekawej pozycji.
Teby to gra dla całej rodziny, dosłownie dla małych i dużych. To niezwykła podróż w skórze archeologów, gdzie największym skarbem i jednocześnie walutą jest… czas. W „Tebach” za wszystko płacimy naszym wysiłkiem, oddając niekiedy całe tygodnie, aby dotrzeć gdzieś i wykonać jakąś akcję.
Jedna rozgrywka to trzy lata w świecie gry, podczas niej możemy poruszać się, przeprowadzać wykopaliska czy otwierać wystawy (posiadając odpowiednie artefakty). To oczywiście nie wszystko, bo podczas gry możemy zaopatrzyć się w odpowiedni sprzęt, kupować przydatne ploteczki czy wiedzę specjalistyczną. Pozyskując żetony narażamy się też na małą ruletkę, ponieważ aż 15 z nich jest pustych – a tygodnie przemijają, ale kto nie gra ten nie wygrywa 🙂 Zwłaszcza, że żetony „piasku” wracają po jakimś czasie do woreczka, więc później też nie jest łatwiej. W krótkich żołnierskich słowach – przygotowujemy się do wyprawy, a potem ją przeprowadzamy. Upływający czas odmierzają specjalne pionki, które biegną przez 52 tygodnie (rok). Co ważne, chociaż w grze wszystko odbywa się z podziałem na tury, zawsze pierwszeństwo ruchu ma gracz… z tyłu, co przy dobrym planowaniu i ociąganiu się, może diametralnie odmienić losy wyprawy. Celem gry jest przetrwanie trzech lat, oraz końcowe podsumowanie punktów. Wygrywa osoba, która ma ich oczywiście najwięcej.
Teby to przepięknie wydana planszówka, która zachwyca już od pierwszych minut. Ale mówiąc zachwyca mam na myśli, że naprawdę jest wspaniała. Np. dostajemy cudowne płócienne woreczki jakby żywcem wyniesione z Egipskich piramid, koła czasu pomagające w grze (do samodzielnego montażu), czy rozmaite zestawy kart – wszystko wydane tak, że zapiera dech w piersiach – a na pewno zostawia bardzo miłe wrażenie.
Mam drobne uwagi co do wspomnianych „kół czasu”, ponieważ mogę uznać, że „dziury” w nich są trochę nierówne (chyba, że coś źle złożyliśmy) przez co niekiedy słabo widać ich treść, ale to wada produkcyjna, prawdopodobnie w dodruku poprawiona.
Plansza natomiast jest czytelna, duża i mocna, kolory wyglądają świetnie, pionki zrobione są z niezłej jakości drewna, tak więc zupełnie do niczego innego nie mogę się przyczepić. Ogólnie wydawnictwo Rebel spisało się jak zwykle na szóstkę.
Jeśli chodzi o instrukcję, czyli bardzo ważny element każdej gry planszowej, to akurat tutaj byłem zawiedziony. Nie zrozumcie mnie źle, gra jest opisana bardzo fajne, oczywiście po polsku i z dużymi obrazkami, ale moim zdaniem niezwykle chaotycznie – bardzo trudno cokolwiek zrozumieć, nawet pomimo czytania jej na głos. Brakowało mi jakichś nie wiem, przykładów, numeracji? Chociaż czuję się tym trochę zawstydzony, bo wszędzie czytam, że gra jest prosta i dla początkujących – proponuje zwłaszcza jeśli to prezent dla dzieci – pomoc kogoś dorosłego za pierwszym razem. Warto zwrócić uwagę natomiast na dodaną do gry broszurę, która wyjaśnia np. wszystkie funkcje i oznaczenia żetonów. To zawsze dobry pomysł, zwłaszcza, że tych jest masa.
Sama rozgrywka jest naprawdę szalona, nieprzewidywalna i wciągająca, my nie mogliśmy oderwać się ani na moment i lekko ponad 2h minęły nam jak z bicza strzelił. Gra w Teby to przygoda dla bardziej wymagających graczy, czerpiąca garściami z podobnych produkcji, ale rozwijająca swoje własne patenty.
Teby to świetnie wydana gra, która po dobrym zrozumieniu zasad wciąga na długie godziny, to jedna z tych produkcji, do której będziecie wielokrotnie wracać, produkcji, która nie nudzi graczy czy to setna czy tysięczna partia. Teby kupicie na stronie Rebel.pl za około 120zł i będzie to z pewnością trafny i arcyciekawy wybór. Ja polecam.
Zawartość pudełka:
- instrukcja
- arkusz pomocy
- plansza
- 4 archeologów
- 4 znaczniki czasu
- znacznik roku
- 85 kart badaczy
- 10 kart wystaw
- 5 kart Podsumowania
- 4 koła czasu
- 4 zestawy pozwoleń na prowadzenie wykopalisk
- 155 żetonów wykopalisk
- 5 płóciennych woreczków oznaczonych kolorami
Informacje dodatkowe:
- liczba graczy: 2-4 osoby
- wiek: od 10 lat
- czas gry: około 60 minut
- waga: około 1,20kg
- trudność: początkowo duża (kwestia rozumienia instrukcji), z każdą chwilą coraz łatwiejsza