U nas zima, być może nie tak sroga jak chcieliby chociażby narciarze, ale to wciąż zima. Wiadomo, że najlepiej spędzić ją w ciepłych krajach, np. w Egipcie. Dziś dzięki firmie Rebel.pl jest to możliwe, a mianowicie dzięki grze planszowej Teby, którą miałem przyjemność ograć razem z moją przyjaciółką o bardzo niecodziennym imieniu – Gracją, której serdecznie dziękuję za pomoc. Dziękuję też wspomnianej firmie Rebel za udostępnienie tej ciekawej pozycji.
Teby to gra dla całej rodziny, dosłownie dla małych i dużych. To niezwykła podróż w skórze archeologów, gdzie największym skarbem i jednocześnie walutą jest… czas. W „Tebach” za wszystko płacimy naszym wysiłkiem, oddając niekiedy całe tygodnie, aby dotrzeć gdzieś i wykonać jakąś akcję.
Jedna rozgrywka to trzy lata w świecie gry, podczas niej możemy poruszać się, przeprowadzać wykopaliska czy otwierać wystawy (posiadając odpowiednie artefakty). To oczywiście nie wszystko, bo podczas gry możemy zaopatrzyć się w odpowiedni sprzęt, kupować przydatne ploteczki czy wiedzę specjalistyczną. Pozyskując żetony narażamy się też na małą ruletkę, ponieważ aż 15 z nich jest pustych – a tygodnie przemijają, ale kto nie gra ten nie wygrywa 🙂 Zwłaszcza, że żetony „piasku” wracają po jakimś czasie do woreczka, więc później też nie jest łatwiej. W krótkich żołnierskich słowach – przygotowujemy się do wyprawy, a potem ją przeprowadzamy. Upływający czas odmierzają specjalne pionki, które biegną przez 52 tygodnie (rok). Co ważne, chociaż w grze wszystko odbywa się z podziałem na tury, zawsze pierwszeństwo ruchu ma gracz… z tyłu, co przy dobrym planowaniu i ociąganiu się, może diametralnie odmienić losy wyprawy. Celem gry jest przetrwanie trzech lat, oraz końcowe podsumowanie punktów. Wygrywa osoba, która ma ich oczywiście najwięcej.
![IMG_20151220_155427195 (Copy)](http://www.niekulturalny.com.pl/wp-content/uploads/2015/12/IMG_20151220_155427195-Copy.jpg)
Większość rzeczy dostaliśmy zapakowane w folie, obwiązane gumkami. Nic nie ma prawa trafić do nas zepsute 🙂
Teby to przepięknie wydana planszówka, która zachwyca już od pierwszych minut. Ale mówiąc zachwyca mam na myśli, że naprawdę jest wspaniała. Np. dostajemy cudowne płócienne woreczki jakby żywcem wyniesione z Egipskich piramid, koła czasu pomagające w grze (do samodzielnego montażu), czy rozmaite zestawy kart – wszystko wydane tak, że zapiera dech w piersiach – a na pewno zostawia bardzo miłe wrażenie.
Mam drobne uwagi co do wspomnianych „kół czasu”, ponieważ mogę uznać, że „dziury” w nich są trochę nierówne (chyba, że coś źle złożyliśmy) przez co niekiedy słabo widać ich treść, ale to wada produkcyjna, prawdopodobnie w dodruku poprawiona.
Plansza natomiast jest czytelna, duża i mocna, kolory wyglądają świetnie, pionki zrobione są z niezłej jakości drewna, tak więc zupełnie do niczego innego nie mogę się przyczepić. Ogólnie wydawnictwo Rebel spisało się jak zwykle na szóstkę.
Jeśli chodzi o instrukcję, czyli bardzo ważny element każdej gry planszowej, to akurat tutaj byłem zawiedziony. Nie zrozumcie mnie źle, gra jest opisana bardzo fajne, oczywiście po polsku i z dużymi obrazkami, ale moim zdaniem niezwykle chaotycznie – bardzo trudno cokolwiek zrozumieć, nawet pomimo czytania jej na głos. Brakowało mi jakichś nie wiem, przykładów, numeracji? Chociaż czuję się tym trochę zawstydzony, bo wszędzie czytam, że gra jest prosta i dla początkujących – proponuje zwłaszcza jeśli to prezent dla dzieci – pomoc kogoś dorosłego za pierwszym razem. Warto zwrócić uwagę natomiast na dodaną do gry broszurę, która wyjaśnia np. wszystkie funkcje i oznaczenia żetonów. To zawsze dobry pomysł, zwłaszcza, że tych jest masa.
Sama rozgrywka jest naprawdę szalona, nieprzewidywalna i wciągająca, my nie mogliśmy oderwać się ani na moment i lekko ponad 2h minęły nam jak z bicza strzelił. Gra w Teby to przygoda dla bardziej wymagających graczy, czerpiąca garściami z podobnych produkcji, ale rozwijająca swoje własne patenty.
Teby to świetnie wydana gra, która po dobrym zrozumieniu zasad wciąga na długie godziny, to jedna z tych produkcji, do której będziecie wielokrotnie wracać, produkcji, która nie nudzi graczy czy to setna czy tysięczna partia. Teby kupicie na stronie Rebel.pl za około 120zł i będzie to z pewnością trafny i arcyciekawy wybór. Ja polecam.
Zawartość pudełka:
- instrukcja
- arkusz pomocy
- plansza
- 4 archeologów
- 4 znaczniki czasu
- znacznik roku
- 85 kart badaczy
- 10 kart wystaw
- 5 kart Podsumowania
- 4 koła czasu
- 4 zestawy pozwoleń na prowadzenie wykopalisk
- 155 żetonów wykopalisk
- 5 płóciennych woreczków oznaczonych kolorami
Informacje dodatkowe:
- liczba graczy: 2-4 osoby
- wiek: od 10 lat
- czas gry: około 60 minut
- waga: około 1,20kg
- trudność: początkowo duża (kwestia rozumienia instrukcji), z każdą chwilą coraz łatwiejsza