Są takie gry, których napisanie recenzji jest trudną sztuką. Dlaczego? Bo są to gry proste, praktycznie nie posiadające zasad, szybkie. To tak zwane gry imprezowe, gdzie chodzi o to, aby jak największa grupa bawiła się w jak najlepszy i najprostszy sposób. Koncept od Rebel.pl jest waśnie taką grą, prostą i szybką. W ograniu tego tytułu, pomogli mi Olga, Monika i Jasiek za co bardzo dziękuję! Z góry jednak powiem, że cztery osoby to zdecydowanie za mała liczba, aby w pełni cieszyć się z możliwości, jakie daje ta świetna planszówka.
Koncept to w dużym skrócie plansza na której znajdziemy różnokolorowe symbole – najróżniejsze, od słońca po rękę, albo symbol zwierząt. Na planszy leżą również karty, a gracze podzieleni są na drużyny. Karty zawierają trzy poziomy trudności, po trzy słowa lub zwroty w każdej z opcji. Od tego momentu zaczyna się zgadywanka: drużyna trzymająca kartę w aktualnej turze musi rozmieszczać pionki na tablicy zgodnie z tymi obrazkami, które najlepiej opisują jakie wybrali hasło. Kolejne drużyny zgadują o co może chodzić, a za każde zwycięstwo pobierają punkty. I to właściwie tyle. Gra kończy się zwykle w momencie, gdy „żarówki” będące punktacją się skończą.
Gra wydana jest perfekcyjnie, plansza jest duża i szczegółowa. Dodatkowo w pudełku znajdziemy też kartki z objaśnieniami symboli, gdybyśmy nie rozumieli do końca co może oznaczać dany rysunek. Dzięki temu zawsze możemy sobie pomóc. Pionki i kosteczki są duże i kolorowe, dzięki czemu łatwo ogarniamy wszystkie wzrokiem, a dostarczona z grą miseczka chroni je przed zgubieniem. Plansza pod względem wykonania przypomina tę z chociażby Monopoly, jest mocna, twarda i wyraźna. Karty natomiast podnosi się łatwo, nie brudzą się nawet po ciężkich partiach, są też nieźle odporne na przypadkowe „rwanie”. Ich wielkość również świetnie pasuje do ludzkiej ręki.
Gra wymaga od nas skupienia i podążania wzrokiem np. za kolejnością ustawianych pionków, co może nam bardzo ułatwić życie. Istnieją główne kategorie i główne pionki (takie już na stałe), oraz kosteczki, które możemy przesuwać nawet w trakcie gry. Kamera + człowiek + symbol piorunu + zając? Być może chodzi o serial z bohaterem komiksów! Czyli o superszybkiego Flasha. Główny pionek na symbolu zwierzęcia, drugi na kolorze szarym? Słoń! Wyścig z wrogimi drużynami to super zabawa, a im lepiej wszyscy rozumieją na czym gra polega i jakie mniej więcej hasła zawierają w sobie karty – tym rywalizacja bardziej klawa! I tyle.
Ja ze swojej strony bardzo polecam, zwłaszcza jeśli jest Was naprawdę dużo. My graliśmy w jedynie 4 osoby i to zdecydowanie za mało, gra z pewnością nabiera rumieńców powyżej 6 czy nawet 12 osób. Koncept to nie tylko idealna nazwa, bo przecież układamy coś z niczego, ale także szybka, zabawna i czasami wredna planszówka imprezowa. Taka, w której nie ma rozbudowanych zasad, taka, którą możemy dowolnie modyfikować grając np. bez punktów, albo stosując dowolny typ podpowiedzi (instrukcja nakazuje mówić „Tak” oraz „Nie” ale zabawniej jest wymyślić własny sposób.) Czyli jest tak, jak tygryski lubią najbardziej. Koncept kupicie za około 100zł na stronie Rebel.pl. Nadchodzi jesień, spotkania z przyjaciółmi przeniosą się znad rzeki czy parku do domów – a tutaj mamy chociażby pewność, że nie zabraknie nam ciekawych haseł 🙂 Tych jest naprawdę masa, szczegóły w spisie poniżej.
Zawartość pudełka:
- 1 plansza z symbolami
- 5 zestawów pionków
- 1 zielony zestaw składający się z pionka Głównej Kategorii (duży znak zapytania) i 10 kosteczek
- 4 zestawy (niebieski, czarny, czerwony, żółty), z których każdy składa się z pionka Podkategorii (wykrzyknik) i 8 kosteczek
- 110 kart z hasłami; na każdej 9 słów/fraz o trzech poziomach trudności: łatwym, trudnym i mistrzowskim
- żetony pojedynczych i podwójnych punktów zwycięstwa (podwójne są warte 2 PZ, pojedyncze 1 PZ)
- 2 pomoce gracza
- 1 miseczka
Informacje dodatkowe:
- liczba graczy: 4-12 osób
- wiek: od 10 lat
- czas gry: ok. 30-40 minut
- waga: ok. 1kg
- trudność: zależna od znajomości popkultury, przysłów i wiedzy ogólnej