Skip to main content

Polacy nie gęsi, swoje Oscary mają – a są nimi Orły. Rozdanie wspomnianych nagród nastąpi już 26 marca na antenie Canal+. Wspomniane nagrody nowe nie są – pierwszy raz Orzeł został wręczony w 1999 roku, a więc 20 lat temu. Orły przyznaje rokrocznie Polska Akademia Filmowa.

Tegoroczne nominacje do Orłów 2018 to:

NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI

– „Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie”, reż. Paolo Genovese, Włochy

– „The Square”, reż. Ruben Ostlund, Szwecja/Niemcy/Francja/Dania

– „Toni Erdmann”, reż. Maren Ade, Niemcy/Austria/Szwajcaria/Rumunia/Francja

NAJLEPSZY MONTAŻ

– Piotr Stasik, Dorota Wardęszkiewicz, Tomasz Wolski, „21 x Nowy Jork”

– Leszek Starzyński, „Cicha noc”

– Jarosław Barzan, „Najlepszy”

– Grażyna Gradoń, „Powidoki”

– Dorota Kobiela, Justyna Wierszyńska, „Twój Vincent”

NAJLEPSZE KOSTIUMY

– Cristobal Pidre, Florence Scholtes, Małgorzata Zacharska, „Maria Skłodowska-Curie”

– Katarzyna Lewińska, „Powidoki”

– Ewa Gronowska, „Sztuka Kochania”

NAJLEPSZY DŹWIĘK

– Jerzy Murawski, Kacper Habisiak, Marcin Kasiński, „Cicha Noc”

– Radosław Ochnio, „Królewicz Olch”

– Tomasz Dukszta, „Najlepszy”

– Andrzej Lewandowski, Mattias Eklund, „Pokot”

– Maria Chilarecka, Kacper Habisiak, Marcin Kasiński, „Powidoki”

– Marek Wronko, „Volta”

ODKRYCIE ROKU

– Piotr Domalewski za najlepszą reżyserię filmu „Cicha noc”

– Bronisława Zamachowska za najlepszą drugoplanową rolę kobiecą w filmie „Powidoki”

– Dorota Kobiela i Hugh Welchman za najlepszą reżyserię filmu „Twój Vincent”

NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY

– „Belfer”, sezon 2, reż. Krzysztof Łukaszewicz, Maciej Bochniak

– „Diagnoza”, reż. Xawery Żuławski, Łukasz Palkowski, Michał Otłowski

– „Wataha”, sezon 2, reż. Kasia Adamik, Jan P. Matuszyński

NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY

– „21 x Nowy Jork”, reż. Piotr Stasik

– „Beksińscy. Album wideofoniczny”, reż. Marcin Borchardt

– „Młynarski. Piosenka finałowa”, reż. Alicja Albrecht

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA

– Karolina Gruszka, „Ach śpij kochanie”

– Agnieszka Suchora, „Cicha Noc”

– Bronisława Zamachowska, „Powidoki”

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA

– Akadiusz Jakubik, „Cicha noc”

– Tomasz Ziętek, „Cicha noc”

– Arkadiusz Jakubik, „Najlepszy”

NAJLEPSZA MUZYKA

– Sandro di Stefano, „Człowiek z magicznym pudełkiem”

– Ishai Adar, „Droga Aszera”

– Łukasz Targosz, „Magiczna zima muminków”

– Bruno Coulais, „Maria Skłodowska-Curie”

– Radzimir Dębski, „Sztuka Kochania”

– Clint Mansell, „Twój Vincent”

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA

– Wojciech Żogała, „Człowiek z magicznym pudełkiem”

– Marek Warszewski, „Powidoki”

– Wojciech Żogała, „Sztuka kochania”

– Matthew Button, Piotr Dominiak, Maria Duffek, Rafał Waltenberger „Twój Vincent”

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA

– Karolina Gruszka, „Maria Skłodowska-Curie”

– Agnieszka Mandat, „Pokot”

– Magdalena Boczarska, „Sztuka Kochania”

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA

– Dawid Ogrodnik, „Cicha noc”

– Jakub Gierszał, „Najlepszy”

– Bogusław Linda, „Powidoki”

NAJLEPSZE ZDJĘCIA

– Piotr Stasik, „21x Nowy Jork”

– Piotr Sobociński jr, „Cicha noc”

– Michał Englert, „Maria Skłodowska – Curie”

– Jolanta Dylewska, Rafał Paradowski, „Pokot”

– Paweł Edelman, „Powidoki”

NAJLEPSZY SCENARIUSZ

– Piotr Domalewski, „Cicha noc”

– Olga Tokarczuk, Agnieszka Holland, „Pokot”

– Krzysztof Rak, „Sztuka kochania”

NAJLEPSZA REŻYSERIA

– Piotr Domalewski, „Cicha noc”

– Anna Jadowska, „Dzikie róże”

– Agnieszka Holland i Kasia Adamik, „Pokot”

NAJLEPSZY FILM

– „Cicha noc”, reż. Piotr Domalewski

– „Pokot”, reż. Agnieszka Holland i Kasia Adamik

– „Twój Vincent”, reż. Dorota Kobiela i Hugh Welchman

Polskie Nagrody Filmowe Orły są organizowane przez Niezależną Fundację Filmową od 1999 roku. Orły przyznawane są głosami członków Polskiej Akademii Filmowej w 19 kategoriach. Głosowanie na nominowanych i laureatów Orłów jest dwuetapowe, korespondencyjne i tajne aż do ogłoszenia wyników. Partnerem Polskich Nagród Filmowych Orły od chwili ich powstania jest czołowa na świecie firma audytorsko-doradcza PwC, która nadzoruje także proces przyznawania Oscarów, nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej.

Szczegółowe informacje i regulamin Polskich Nagród Filmowych Orłów dostępne są na stroniewww.pnf.pl

Piotrek Gniewkowski (Niekulturalny)

Krytyk filmowy i teatralny, zapalony gracz konsolowy i komputerowy. Od kilku lat pracuje w branży reklamowej przy projektach influencerskich. Zakochany w najnowszych technologiach. W wolnych chwilach fotografuje Warszawę.

Zostaw komentarz: